A Revolut helyzete Magyarországon a kormány ATM-telepítési programjának szorításában
A magyar kormány döntése értelmében kétezer új ATM-et kell telepíteni az országban, amely minden pénzintézetet érint, különös tekintettel azokat, amelyek jelentősen részesülnek a hazai piac hasznaiból. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) arra ösztönözné a neobankokat, mint például a Revolut, hogy csatlakozzanak az országos ATM-hálózat fejlesztéséhez. Ezt azonban több szempontból is megkérdőjelezik a szakértők.
Digitális szolgáltatások és a Revolut stratégiája
A Revolut működése alapvetően az EU-s szabályozásra épít, digitális szolgáltatásaival kerüli el a hagyományos bankok infrastrukturális költségeit. Magyarországon külön termékeket nem fejlesztettek, és az európai modelljüket alkalmazzák, alacsonyabb költségekkel és online elérhetőséggel vonzva az ügyfeleket. Horváth Balázs, a RowanHill Digital vezetője szerint, aki hangsúlyozta, hogy a Revolut nem kényszeríthető automata telepítésére a helyi piac törvényeinek áthágása nélkül, a cégnek költség-haszon elemzései alapján kell mérlegelnie magyarországi jövőjét.
Kormányzati döntések és gazdasági kihívások
A „készpénzhez való alkotmányos jog” égisze alatt a magyar kormány olyan lépéseket tett, amelyek jelentős terhet róhatnak a bankszektorra. A telepítési kötelezettség mellett a számlavezetési díjak csökkentéséhez is ragaszkodnak, ami a jelentős infrastruktúra-fejlesztési költségekkel együtt már eddig is nyomás alá helyezte a pénzügyi szereplőket. A bankok a költségeket eddig az ügyfelekre hárították, azonban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter figyelmeztetett, hogy a kormány közbeléphet, ha a költségnövekedés tovább nehezítené a lakosság terheit.
Az igazságos költségmegosztás kérdése
Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára felvetette, hogy a külföldi neobankoknak, például a Revolutnak vagy a Wise-nak is részt kellene vállalniuk az ATM-telepítési kötelezettségből, tekintettel arra, hogy jelentős bevételük származik a magyar ügyfelektől. A Revolut például már kétmillió magyar ügyféllel rendelkezik, mégsem járul hozzá az infrastruktúra költségeihez, amely a hagyományos bankok terheit csökkenthetné.
A Bankszövetség szerint az ezekhez hasonló cégeknek – akik kibocsátott bankkártyaszámuk alapján is jelentős szereplők – igazságosan kellene megosztani a kiadásokat az ATM-hálózat üzemeltetése során. Azonban a Revolut továbbra is vonakodik magyarországi fióktelep létrehozásától, ami tovább bonyolítja az igazságos teherviselés kérdését.
Állandó bizonytalanság a digitális pénzügyi piacokon
Bár a Revolut egy innovatív, online alapú pénzügyi szolgáltató, és a fiatalabb, digitálisan aktív réteg számára kifejezetten vonzó lehetőségeket kínál, a magyar piacon való helyzete egyértelműen attól függ, hogyan reagál a kormányzati szabályozás változásaira. A tervezett intézkedések miatt a jelenlegi működési modelljük nyereségessége megkérdőjelezhető, így nem kizárt, hogy a neobank végső döntést hozhat piacról való kivonulásról, ha az elvárt feltételek teljesítése gazdaságtalan.
Az ilyen szabályozási dilemmák alapvető kérdéseket vetnek fel arról, hogyan maradhatnak versenyképesek az új generációs pénzügyi szolgáltatók egy olyan piacon, ahol a hagyományos bankokkal együtt kellett lenyelniük a kormányzati intézkedések terheit. A Revolut sorsa most egyfajta lakmuszpapírja lehet annak, merre halad tovább a magyar pénzügyi piaci szabályozás jövője.