Z generáció: milliós edzőcipő vagy zacskós leves?

által Norbert S
0

Z generáció: Egyedülálló fogyasztói orientáció a digitális világban

A Z generációt körbejáró kutatások rávilágítanak egy vitathatatlanul különleges jelenségre: ezen fiatal csoport életstílusa és fogyasztási szokásai egy merőben újszerű világkép tükrözői. A Diverzum és partnerei által készített tanulmány nemcsak önmagában, hanem a többi generációval összehasonlítva vizsgálta a Z-ket, sőt, jelentős hangsúlyt kapott a szülők – az Y és X generáció – nevelési hatása is. Steigervald Krisztián hangsúlyozta, hogy nem lehet egy generációt elszigetelten elemezni: a Z generáció hozzáállása tükrözi a szülői példákat, értékátadásokat.

A digitális világ uralma és a fogyasztási szokások

Akár tetszik, akár nem, a Z generáció életében a digitális tér dominál. Több mint napi 4,6 órát töltenek online, és egyharmaduk gyakorlatilag folyamatosan elérhető az interneten. Összehasonlításként: az Y generáció 4 órát, az X generáció 3 és fél órát, míg az ún. baby boomerek csupán 3 órát fordítanak online tevékenységekre. A közösségi média különösen erőteljes szerepet játszik mindennapjaikban – a Facebook, az Instagram és a TikTok vezeti az élmezőnyt, melyek nemcsak szórakozási térként, hanem véleményformáló erőként is működnek.

A kutatás szerint a Z generáció hajlamosabb a reklámok befogadására, mint az idősebbek, de döntésük rendre megalapozott kutatáson alapul. Google, termékértékelések, vélemények – ezek mind nélkülözhetetlenek számukra vásárlás előtt. Egyedi vonás továbbá az etikai szempontokra való érzékenységük: például 37 százalékuk azonnal elkerüli azokat a márkákat, amelyek gyerekmunkásokat alkalmaznak, messze felülmúlva az Y generáció hasonló adatát.

Tudatosság és hedonizmus: a generáció paradox életképe

Tudatosak, ugyanakkor elképesztően élményorientáltak – ez a kettősség az, ami a Z generáció életét meghatározza. Az élmények keresése nem egyszerű preferencia, hanem teljes életfilozófia. Pénzköltési szokásaik épp ezt tükrözik: miközben átlagos elkölthető jövedelmük mindössze 61 700 forint, jövőbeli igényeik ezt az összeget hatszorosan meghaladó 393 000 forintban realizálódnak. Az elképzelt összeget étkezésre, prémium előfizetésekre és szórakozásra költenék el leginkább. Az étkezési hajlandóságuk és preferenciáik világosan jelzik, hogy az élvezetek mértéktelen, de átgondolt keresése áll életük fókuszában.

Az etikai tudatosság mint versenytényező

A márkáknak már nem elég csak jó termékeket kínálni – hitelességükkel és etikai magatartásukkal is meg kell feleljenek a Z generáció elvárásainak. E fiatalok nemcsak vásárlók, hanem kritikus fogyasztók. A vonzó árak és kedvezmények mellett a márka társadalmi kapcsolódásai és hiteles kommunikációja azok a tényezők, amelyek végső döntésükre befolyással vannak.

Hedonizmus mint alapvetés

Kutatási eredmények szerint a Z generáció hedonizmusa nem légből kapott jelenség, hanem olyan életforma, mely teljes mértékben átszövi döntéseiket. Az azonnali öröm, a boldogság és elégedettség számukra nem luxus, hanem alapvető cél. Ezt az életfilozófiát a divat, utazás és szórakozás területein is kézzelfogható módon gyakorolják.

A kutatás világosan megmutatja, hogy a Z generáció nem csupán egy újabb fogyasztói réteg, hanem egy olyan célcsoport, amely alapvetően formálja a piac szabályait. Életszemléletük, prioritásaik és etikai érzékenységük olyan témák, amelyek túlmutatnak a hagyományos generációs különbségeken. Az egyre változó társadalmi normák és technológiai környezet tükrében ezt a generációt nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Forrás: index.hu/belfold/2025/03/07/z-generacio-kutatas-fogyasztasi-szokasok-reklam-diverzum/

Ezt is kedvelheted