A fogyasztóvédelem színre lép: kinek kell most aggódnia?
Az idei tavaszi és nyári szezonban a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) ismét élesíti szemeit a leglátogatottabb idegenforgalmi helyszíneken. A fesztiválok, szórakozóhelyek, vendéglátóipari egységek és taxiszolgáltatók körében fokozott ellenőrzések kezdődnek, hogy a múltbéli visszaélések és szabályszegések ne ismétlődjenek meg. Az NKFH komoly célkitűzése, hogy megtisztítsák a terepet a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatoktól, és szavatolják a szolgáltatások minőségét.
Múló évek zéró tanulságokkal: bicskanyitogató statisztikák
A 2024-es év sem nélkülözte az aggasztó eredményeket. Az ellenőrzött 928 kereskedelmi egység közül 326 esetben tártak fel jogsértéseket – ez durván a helyszínek harmadára igaz. A mulasztások és kihágások ára 6,47 millió forint bírság lett, amely azonban csak csepp a tengerben ahhoz képest, hogy ezek az esetek milyen bizalmi problémákat okozhatnak a fogyasztók körében.
Jól ismert fókuszpontok: ahol a szabálysértés szinte alapelem
Az ellenőrzések célzottan a turisták és helyiek által gyakran látogatott helyszínekre koncentrálnak. Ki ne gondolna az alkalmi árusok portékáira, a személyszállítókra – különösen a taxikra –, vagy éppen a fesztiválhelyszíneken húzott standokra? Az ilyen területeken tapasztalható árképzési manipulatív gyakorlatok, valamint a fogyasztók tájékoztatásának mellőzése régóta szúrja az NKFH szemét. Nem véletlenül kerültek ezek a szolgáltatók az ellenőrzési radar keresztmetszetébe.
A jövő ígérete vagy csak újabb önámítás?
Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke nem titkolt célja, hogy a fokozott ellenőrzések a jövőben stabilizálják a vállalkozások jogkövető magatartását. Az NKFH közleménye szerint biztosítani fogják, hogy a főszezon alatt a vendégek biztonságos, szabályos környezetben költözhessék el pénzüket, legyen az egy étkezés vagy egy taxiút. A szándék dicséretes, de hogy mindez mennyire rázza majd gatyába a rendszer megbízhatatlan szereplőit, az már más kérdés.
A múlt árnyai: tekintély, amely csorbát szenvedett
A bíróságra idézett számok és gyakori ellenőrzések súlya arra emlékeztet, hogy 2024-ben sem volt ideális a helyzet. A bírságok összege és az ellenőrzések eredménye ugyan fájó, de nem meglepő. Mi több, az emberek egy részében felmerülhet a kérdés: azon túl, hogy statisztikai kimutatásokkal töltjük tele az archívumokat, vajon valódi változást érhetünk el a szabálysértők lelkiismeretében?
Nyár 2025: újrakezdés vagy ugyanaz a sztori?
Kérdés, hogy a 2025-ös nyár hoz-e végre tiszta vizet a pohárba. Az ellenőrzések már májusban elindultak, és a tervek szerint egész nyáron át folytatódnak. A hatóság optimizmusa még csak elmegy, de vajon a kellő fegyelem és szabálykövetés is helyet kap-e az érintett szolgáltatók napirendjén? Az idő bizonyára választ ad majd, addig azonban nem árt résen lenni turistának és helyinek egyaránt.