Átverés a teljes kiőrlésű termékeknél, lecsapott a GVH

által Norbert S
0

A teljes kiőrlésű termékek botránya: A GVH fellépése

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) újabb versenyfelügyeleti eljárásokat indított három vezető élelmiszer-kiskereskedelmi lánc ellen. Az ALDI, a Tesco és a Spar került a célkeresztbe, miután komolyan gyanítható, hogy „teljes kiőrlésűként” hirdetett pékáruikkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációjuk félrevezető a vásárlók számára. A viták középpontjában az „összetétel lényeges jellemzője” áll, amely látszólag azt a benyomást kelti, hogy ezek a termékek túlnyomórészt teljes kiőrlésű lisztből készültek. A valóság, úgy tűnik, sokszor eltér ettől a képtől.

A Lidlt már sújtották – 186 millió forintos bírság

A GVH már februárban megbírságolta a Lidlt 186 millió forintra, mivel négy péksüteménye kapcsán bebizonyosodott, hogy azok megtévesztő módon „teljes kiőrlésűként” lettek forgalomba helyezve. A mostani eljárások éppen ezért különösen hangsúlyosak, hiszen az élelmiszerláncok továbbra sem tértek le a veszélyes útról az óriási fogyasztói bizalmi válság ellenére sem.

A fogyasztók egészsége a tét

Az ügy még aggasztóbbá válik, ha figyelembe vesszük Magyarország egészségügyi adatait. Több mint egymillió cukorbeteg ember számára egyáltalán nem mindegy, hogy a megvásárolt pékáruk milyen összetevőkből készülnek. A megtévesztő kereskedelmi kommunikáció itt nemcsak a pénztárcákra jelent veszélyt, hanem életek minőségére, egészségügyi állapotokra is.

A GVH figyelmeztetése: Fogyasztói észlelés a középpontban

A GVH egyértelműen kijelentette, hogy a vállalatoknak a kommunikációjuk során kiemelt tekintettel kell lenniük arra, hogyan értelmezik az üzeneteket a fogyasztók. Elfogadhatatlan, hogy az ügyfeleknek kelljen kutatómunkát végezniük, érvényesítve az őket érintő jogos elvárásokat. Az ilyen magatartás súlyosan aláássa a piac tisztességes működését, és hosszú távon növeli az elégedetlenséget a vásárlók körében.

Eljárások időtartama és kimenetele

A versenyfelügyeleti eljárások megindításából egyelőre nem következik, hogy a vállalatok bűnösnek tekinthetők. Ennek ellenére ezek az ügyek felrázhatják az iparágat, hiszen az eljárások lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely további négy hónappal is meghosszabbítható indokolt esetben. A végkifejlet kulcsfontosságú lesz mind a fogyasztók számára, mind a vállalatok jövőbeni tevékenysége szempontjából.

Szükséges reform vagy ismételt csalódás?

Ezek az esetek nem csupán egyes termékek címkézési hiányosságaira hívják fel a figyelmet, hanem az egész kiskereskedelmi szektor riasztó hanyagságára is. A bizalom helyreállítása, úgy tűnik, komoly lépések megtételét igényli. Az idő majd eldönti, vajon ezúttal valóban sikerül-e elérni, hogy a „teljes kiőrlésű” ne csupán üres szlogen legyen a csomagolásokon, hanem tényleges minőségi garancia, amely megfelel a fogyasztói igényeknek és elvárásoknak.

Forrás: index.hu/gazdasag/2025/03/11/versenyfelugyeleti-eljaras-gvh-teljes-kiorlesu-termek-aldi-tesco-spar-lidl/

Ezt is kedvelheted