Botka László és a hisztis környezetvédők: mégis mennyit fogyaszt a szegedi BYD?

által Norbert S
0

Polgármesteri viták és ipari kihívások Szegeden

Botka László szegedi polgármestert az Átlátszó egyik cikke vonta éles vitába, amely a BYD e-autógyár hatalmas víz-, áram- és gázfogyasztásáról számolt be. Az említett újság szerint a létesítmény környezetvédelmi engedélye évi 7 ezer tonna veszélyes hulladékkal számol, és jelentős kamionforgalmat generálhat. Mindez a helyiek és a környezetvédelmi aktivisták egyre növekvő ellenállását váltotta ki.

Környezetvédelmi konfliktusok és kritikák

A városvezetés és az aktivisták közötti súrlódások nem újkeletűek. Botka László nyíltan bírálta azokat, akiket „hisztis környezetvédőknek” nevezett, és hangsúlyozta, hogy a bölcsészvégzettségű aktivisták nem érthetnek az ipari és környezeti szabályok összetettségéhez. Álláspontja szerint az efféle kritika akadályozza a város fejlődését, miközben valódi környezetvédelmi céljaikat veszélyeztetik.

Az egyházi konfliktusok története

Szeged nem először került környezetvédelmi viták célkeresztjébe. Az önkormányzat korábban sikerrel akadályozta meg a Kiss-Rigó László püspök által szorgalmazott Grosics Akadémia projekteket, amely hat hektárnyi véderdő kivágásával járt volna. A „Szent Ferenc-erdőként” elnevezett zöldterület sorsa körül dúló vita jelentős belső feszültségeket generált a városvezetés és az egyházmegye között, Botka szerint „az egyházmegye kétszer elküldte őket a francba”, mielőtt döntés született volna.

Gigantikus fogyasztási adatok és hulladékproblémák

A BYD gyár fogyasztási és hulladékkezelési adatai többször kérdéseket vetettek fel. Az engedély szerint napi 7 ezer köbméter vízzel és évi 283,4 millió kWh árammal működő üzem körülbelül egy kisvárosnyi erőforrást használ fel, miközben évi 7 ezer tonna veszélyes hulladékot termel. Az ipari teherforgalom növekedése tovább súlyosbítja a helyi logisztikai problémákat, melyeket az önkormányzat a jövőben vasúti szállítással próbálna enyhíteni.

Adófizetés kontra külföldi munkások

A Tisza Párt vezetője, Magyar Péter kritikájában kiemelte, hogy az e-autógyár beruházásai leginkább kínai érdekeket szolgálnak, és tízezer ázsiai munkás fog adókedvezmények mellett dolgozni a gyárban. Ez botrányt robbantott ki, mivel a magyar emberek adóforintjaiból épülő projektet a hazai igényekkel állították szembe.

Botka eltökéltsége és az „igazi” környezetvédelem

Botka László szerint Szeged erőforrásai bőségesek a gyár igényeihez mérten, és hangsúlyozta, hogy a helyi napelem-telepítések jelentős részben hozzájárulnak az energiaellátáshoz. A polgármester „valódi” környezetvédelmi politikát ígér, és hangsúlyozta, hogy a város lakossága és ipara már korábban is hasonló fogyasztást produkált. Mindeközben azonban a helyi társadalmi konszenzus hiánya és az egyre fokozódó kritikák komoly kérdéseket vetnek fel a projekt hosszú távú fenntarthatóságával kapcsolatban.

Forrás: index.hu/belfold/2025/03/13/botka-laszlo-byd-magyar-peter-szeged-e-autogyar-kornyezetvedelem-atlatszo-veszelyes-hulladek-kiss-rigo-laszlo/

Ezt is kedvelheted