„Mozdonyvezető vagyok, és nyolc embert ütöttem el” – Megdöbbentő adatok a vasúti balesetekről
A MÁV által közzétett legfrissebb statisztikák nyugtalanító képet festenek a vasúti közlekedés veszélyeiről. Az elmúlt év súlyos és halálos kimenetelű balesetekkel volt tele, melyek többsége emberi hibákra, figyelmetlenségre és a közlekedési szabályok megszegésére vezethető vissza. Az esetek tragikus kimenetelén túl jelentős anyagi károk és traumák is árnyékot vetnek a vasúti hálózat mindennapjaira.
Növekvő baleseti statisztikák – Számok, amelyek önmagukért beszélnek
2024-ben 55 ember vesztette életét vasúti balesetek során, míg 46 személy szenvedett súlyos sérüléseket, sok esetben csonkolódással járó testi károsodással. Az úgynevezett idegenhibás balesetek száma ismét növekedett, ahol a figyelmetlenség, a KRESZ megszegése és a gyalogosok helytelen döntései álltak a háttérben. Tavaly 76 vasúti átjárós baleset történt – 15-tel több, mint az előző évben –, amelyek közül 14 halálos kimenetelű volt. Ez a növekvő tendencia lesújtó képet fest a közlekedési fegyelem hiányáról.
Az emberi tényező és a figyelmetlenség tragédiája
A vasúti balesetek legfőbb okai az emberi figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megsértése. A mozdonyvezetők tehetetlen áldozatai ezeknek az eseteknek, akiknek életére ezek a tragédiák maradandó nyomot hagynak. Egyetlen rossz döntés, egy figyelmetlen lépés vagy a közlekedési jelzés semmibe vétele a síneken emberek életébe kerülhet. A MÁV hangsúlyozta, hogy a vasúti átjárók biztonsági besorolása minden esetben megfelel az előírásoknak, a problémát mindig az emberi mulasztás okozza.
Törvényi megfelelés és szabályok fontossága
A vasúti közlekedés során a vasúti átjárók, állomások és felszerelések biztonsági szintje kiemelt szerepet kap. Bár a MÁV már több mint egy évtizede nem volt okozója halálos balesetnek, a közlekedők figyelmetlensége folyamatos kihívást jelent: például a vasúti átjárókban történő előzés, a jelzőlámpák figyelmen kívül hagyása mind hozzájárul a tragédiákhoz.
Felsővezeték okozta balesetek és egyéb súlyos esetek
A tiltott vasúti területeken való tartózkodás is komoly veszélyeket hordoz. A villamos felsővezeték 25 000 voltos feszültsége gyakran végzetes, már két méteres távolságból is halálos áramütést okozhat. Ezen kívül villamos felsővezeték okozta áramütések miatt 2024-ben egy ember vesztette életét, két személy pedig súlyos sérüléseket szenvedett.
Az öngyilkosságok árnyékában
2024 során 103 ember döntött úgy, hogy véget vet az életének a vasúti síneken, míg 15 öngyilkossági kísérlet történt. Az ilyen esetek az egész közösség számára jelentős érzelmi megterhelést jelentenek, különösen a mozdonyvezetőknek, akik teljesen vétlenül válnak az események részesévé. A társadalmi problémák kezelése, támogatási rendszerek felállítása itt elengedhetetlen.
A megelőzés kulcsfontosságú szerepe
A MÁV nagy hangsúlyt helyez a balesetmegelőzésre: 2022-ben indított „Érj haza biztonságban!” kampányuk részeként edukációs podcastot készítettek, ahol Molnár Péter mozdonyvezető és Härtlein Károly fizikus segíti a közlekedők tudatosságának növelését érdekes fizikai példákon keresztül. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a közlekedési szabályok és a figyelem jelentőségére a vasúti hálózaton.
Anyagi károk és közlekedési fennakadások
Nemcsak az emberi életben okozott veszteségek írhatók fel a vasúti balesetek rovására, hanem az anyagi károk is: 2024-ben a vasúttársaság 200 millió forintot meghaladó költségekkel szembesült. Ezen túlmenően a balesetek által okozott közlekedési fennakadások késéseket, járatkimaradásokat és az ország közlekedésének egészére kiható problémákat eredményeznek.
Zárószó: Az egyéni felelősség kérdése
Minden közlekedőnek kötelessége betartani a minimális szabályokat is, hiszen a vasúti átjárókban hozott döntések nemcsak saját életükre, de másokra és a teljes vasúti hálózat működésére is hatással vannak. A vasúti balesetek kockázata közös érdekünk. A szabályok betartása elkerülhetetlen, hogy a tragédiák száma csökkenjen és az emberi életek védelme biztosított legyen.
Forrás: index.hu/belfold/2025/02/15/mav-vasut-vasuti-baleset-kresz/