Az MCC és az Oktatási Hivatal új gimnáziumi rangsora
Az MCC és az Oktatási Hivatal (OH) február elején nyilvánosságra hozta az új gimnáziumi rangsort, amely Magyarország 400 középiskoláját állította sorba eredményeik alapján. Az élvonalba tartozó intézmények képviselőit egy impozáns díjátadó gálán ünnepelték a Várkert Bazárban, ahol a Mathias Corvinus Collegium főigazgatója, Szalai Zoltán, Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár és az elismert brit történész, Nicholas Tate is felszólalt.
A lista élén állók
A rangsorban a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium bizonyult a legjobbnak, mely nemcsak fővárosi, hanem országos szinten is az első helyet szerezte meg. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium és a veszprémi Lovassy László Gimnázium követi a sorrendben. A top 10 közé tartozik továbbá a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium, az Eötvös József Gimnázium, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium, és a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium is.
A rangsor körüli viták
A listázás azonban nem aratott osztatlan sikert. Például a Szülői Hang nevű civil kezdeményezés elítélte a rangsor alapkoncepcióját, míg a Belügyminisztérium az objektív szempontokra és a tájékoztatás fontosságára helyezte a hangsúlyt. Maruzsa Zoltán államtitkár hangsúlyozta, hogy a rangsor alapja az országos kompetenciamérés és az érettségi eredmények – olyan egzakt számok, amelyek iránymutatást adhatnak a szülőknek és a diákoknak intézményválasztás során.
Mit mérjünk: teljesítményt vagy hozzáadott értéket?
Maruzsa álláspontja szerint mind az abszolút teljesítmény, mind a hozzáadott érték lényeges mérőszám, és ezek kibővített elemzésére épült az MCC által közzétett rangsor. Kiemelte, hogy az oktatás színvonalának emelésére irányuló további lépések – például a pedagógusok béremelése és a munkaerő-utánpótlás – szintén a kompetenciák és a teljesítmények növelését szolgálják.
Az iskolák, mint kulturális központok
Nicholas Tate történész szerint az iskolák sikere több tényezőn alapul, beleértve a kulturális érzékenységet, az intézményvezetés hozzáértését, valamint a tanári és diák kapcsolatokat. A brit szakember kiemelte, hogy az oktatás nem merülhet ki az akadémiai tudás átadásában; a tanároknak nevelői szerepet is vállalniuk kell, és tisztában kell lenniük diákjaik egyéni szükségleteivel.
Buktatók és kihívások
A sikeres oktatási modell akadályokkal is szembesülhet. Az iskolai megfélemlítés, támadások és társadalmi előítéletek mind közrejátszanak abban, hogy elvonják a figyelmet az oktatás valódi céljáról: a fiatal generáció felkészítéséről az élet kihívásaira. Nicholas Tate szerint a tanárok méltó megbecsülésére és megfelelő képzettségére elengedhetetlen szükség van.
A gálán elhangzott üzenetek
A díjátadó gála keretében a vármegyei és a fővárosi legkiválóbb gimnáziumok képviselői vehették át elismeréseiket. Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal elnöke, valamint az MCC vezetői hangsúlyozták, hogy a rangsor nem egyszeri esemény: a gimnáziumoknak folyamatosan bizonyítaniuk kell, hogy megtartják pozícióikat.
Pest vármegye különösen jól teljesített, a legjobb 100 között 42 helyet Budapest, 58-at pedig vidéki iskolák foglaltak el. A díjátadó ünnepség méltó keretet adott annak, hogy az eredményeket széles körben megismerhesse a közvélemény.
Forrás: index.hu/belfold/2025/02/18/mcc-mathias-corvinus-collegium-gimnazium-kozepiskola-rangsor-dijatado/